Veelzijdig bewegen in het basisonderwijs met de Schijf van 10!

Bewegingsarmoede onder kinderen neemt toe.

Het Athletic Skills Model (ASM)

Bewegingsarmoede onder kinderen neemt toe doordat zij te veel zitten en te weinig gevarieerd bewegen. Dit kan op lange termijn leiden tot gezondheidsproblemen en een afname van motorische vaardigheden. Het Athletic Skills Model (ASM), ontwikkeld door René Wormhoudt en Prof. Dr. Geert Savelsbergh, heeft als onderdeel de Schijf van 10!® als oplossing om het plezier in bewegen te vergroten door kinderen op een veelzijdige manier in beweging te krijgen.

Waarom gebruik maken van het Athletic Skills Model (ASM) en de schijf van 10!®?

Op veel scholen is er gebrek aan beweging bij kinderen, zowel tijdens als buiten schooluren. Het onderwijzend personeel signaleert een groeiende motorische onhandigheid en verminderd enthousiasme voor lichamelijke activiteiten. Daarnaast missen de kinderen kennis over het belang van beweging voor een gezonde levensstijl.
 
Het doel is om door middel van de Schijf van 10!® kinderen bewust te maken van de verschillende beweegvormen en hen te stimuleren om motorisch vaardiger en gezonder te worden. Dat gebeurd uiteraard tijdens de gymles, maar nog niet in de klas. De lesmodule richt zich op het verhogen van de beweegtijd gedurende de schooldag en het bevorderen van Physical Literacy (fysieke geletterdheid), wat inhoudt dat kinderen niet alleen goed leren bewegen, maar ook begrijpen waarom beweging belangrijk is.

Veelzijdig bewegen in het basisonderwijs met de Schijf van 10!
Veelzijdig bewegen in het basisonderwijs met de Schijf van 10!

Hoe kan het Athletic Skills Model worden geïmplementeerd?

  1. Invoering van de Schijf van 10!® lesmodule:
    • De school koopt de Schijf van 10!® lesmodule aan, inclusief een handboek voor leerkrachten, toegang tot een online platform met video's en inspiratiemateriaal, en de ASM beweegtassen voor gebruik in de klas en op het schoolplein.
    • Leerkrachten volgen een workshop om bekend te raken met de lesmodule en leren hoe zij de 10 beweegvormen (zoals klimmen, balanceren, gooien en stoeien) in de les kunnen integreren.
  2. Beweegvormen in de klas en op het schoolplein:
    • Wekelijks worden verschillende beweegvormen uit de Schijf van 10!® aangeboden in korte beweegtussendoortjes tijdens de lessen.
    • Buiten schooltijd en tijdens pauzes worden extra beweegactiviteiten georganiseerd op het schoolplein met behulp van de ASM Beweegtas.
  3. Betrekken van ouders en de gemeenschap:
    • Door middel van nieuwsbrieven worden ouders geïnformeerd over het belang van veelzijdig bewegen. Zij krijgen beweegtips mee voor thuis, zodat de kinderen ook buiten school kunnen blijven oefenen.

De rol van Mijnproduct

Mijnproduct had geen directe betrokkenheid bij de ontwikkeling van het Athletic Skills Model, maar zij ondersteunen het model en beschouwen het als een belangrijk instrument voor de beweging van kinderen op basisscholen. Ter ondersteuning van dit model heeft Mijnproduct speelkaarten geproduceerd. Deze kaarten zijn ontworpen om de belangrijkste termen en concepten van het Athletic Skills Model te verduidelijken binnen de opleidingen voor gymleraren, trainers/coaches en fysiotherapeuten. Hierdoor kunnen ze spelenderwijs beter inzicht krijgen in de veelzijdige beweegvormen van het model.

Conclusie

Het Athletic Skills Model en de Schijf van 10!® bieden een effectieve aanpak om veelzijdig bewegen te bevorderen in het basisonderwijs. Door kinderen verschillende beweegvormen aan te leren en de nadruk te leggen op Physical Literacy, kunnen scholen bijdragen aan een leven lang gezond en actief leven voor hun leerlingen.

Logo

Over de opdrachtgever

Het Athletic Skills Model (ASM), opgericht door René Wormhoudt en Prof. Dr. Geert Savelsbergh, is een innovatief en wetenschappelijk onderbouwd model dat zich richt op veelzijdige talentontwikkeling door middel van bewegen. Het idee achter het ASM begon in de jaren ‘90 bij AFC Ajax, waar Wormhoudt zag dat veel getalenteerde voetballers wel technische vaardigheden hadden, maar nog niet de veelzijdigheid van atleten bezaten. Deze observatie leidde samen met hoogleraar bewegingswetenschappen, Geert Savelsbergh, tot de ontwikkeling van het ASM, dat zowel de topsport als breedtesport, onderwijs en gezondheidszorg wil verbeteren door de focus te leggen op veelzijdig bewegen.

De Schijf van 10!, onderdeel van het ASM, introduceert tien grondvormen van bewegen, zoals springen, rennen, klimmen en gooien, om een brede motorische ontwikkeling te stimuleren. De methodiek is inmiddels doorontwikkeld voor diverse doelgroepen, van basisschoolleerlingen tot topsporters, en vindt ook toepassing binnen de gezondheidszorg en kunst & cultuur. Het doel is om bewegers van elke leeftijd en niveau te helpen bij een leven lang gezond en plezierig bewegen.

Onze klanten